Oralarda kimlər var:
Toğrul Nərimanbəyov
Səhifənin qonağı publisist-
yazar Möhbəddin Səməd rəssam haqqında
Həqiqi
anlamda əfsanəvi bir ömür yaşayan və
bütün ruhu ilə sənətkar olan Toğrul Nərimanbəyovun
itkisi sənət dünyamızın heç də rahat
olmadığı bir vaxtda insanın içini ovur.Bizimlə
bir şəhərdə uzun müddət yaşayan Toğrul
Nərimanbəyovun barmaqlarından çıxan hər bir rəsm
əsəri böyük bir narahat epoxanı gözlərimizin
önündə canlandıran sənət inciləridir. Tərifinə
söz çatmayan bir üslub və ömürlə hələ
çox-çox illərə ulaşacaq bu sənətkarın
yaradıcılığı bizim fəxrimiz və “var millətimin
imzası imzalar içində” deməyə haqq verir bizə.
Ruhu şad olsun.
Qələm
dostum publisist-yazar Möhbəddin Səmədin
oxuyacağınız yazısı onun
yaradıcılığına daha yaxından baxmaq imkanı
yaradacaq ümidindəyəm.
Müəllifə
xüsusi təşəkkürümü bildirirəm.
lll
İlk
baxışda insanda qeyri-səlis düzüm ovqatı təəssüratı
yaradan İçəri Şəhər əslində kamil və
mükəmməl Şərq memarlığının
çox nadir nümunəsidir. Bəzilərinin “açıq
səma altında unikal muzey” adlandırdığı bu qədim
şəhərdə sirlər, müəmmalar gizlənibdir.
Dünyaya
gah İçəri Şəhər divarları arasından,
gah da Lüksenburq, Paris, Vaşinqton və digər məkanlardan
boylanan Toğrul Nərimanbəyov bu ziddiyyətli zamanda öz
ilkinliyini qoruyaraq hər şeyə milliliklə bəşərilik
kontekstindən baxır. Elə bunun nəticəsidir ki, onun əsərləri
bütün dünyanı gəzib dolaşır. Və hərəsi
bir sirdən, müəmmadan xəbər verir.
Uşaqlıq
və gənclik çağlarının bir hissəsini Azərbaycanda,
müəyyən hissəsini Özbəkistanda və Litvada
keçirən rəssam sözün həqiqi mənasında
həyatdan çox şey
görüb-götürmüşdür. Azərbaycanda və
Özbəkistanda Şərq miniatür sənətinin cazibədar
epik-major ahəngi onun uşaqlıq yaddaşında dərin
izlər buraxmışdır.
Litvada isə
qarşısında başqa bir dünya
açılmışdır. O, burada Qərbə məxsus
barokko üslubunun təmtəraq və qotika
arxitekturasının sərtliyi ilə
qarşılaşmışdır. Vilnüsdə Rəssamlıq
İnstitutunda oxuyarkən
Delakrua sənətinə xas olan romantik gözəlliyə,
Cotto əsərlərindən süzülüb gələn səmimiyyətə,
Rembrantda tragik vüsətə, Sezanda rəssam fikrinin ifadə
dəqiqliyinə valeh olmuşdur. Amma özünə ruhən
yaxın olan sənətkar Van Qoqu hesab etmişdir.
Çox
təbii ki, bütün bunlar gələcəkdə onun
dünya miqyaslı bir rəssam kimi yetişib
formalaşmasına təkan vermişdir.
Toğrul
Nərimanbəyov böyük sənətə ötən əsrin
50-ci illərində diplom işi olan “Baltik
balıqçıları” adlı əsəri ilə gəlmişdir.
O vaxt incəsənət özünün ən yaxşı
inkişaf dövrünü keçirirdi. Yeni
yaradıcılıq cərəyanları, təzə
axtarış meyilləri yaranmışdı. Rəssamların
bəziləri realizm üslubunda, bəziləri isə sərt,
poetik və digər yönlərdə yaradıcılıq
axtarışları aparırdılar. Toğrulun
yaradıcılığında Şərqlə Qərb sənətinin
sintezi xüsusi üstünluk təşkil edirdi. Onun əsərlərində
Şərq miniatür sənətinə məxsus gözəl
dekorativlik Qərb incəsənətinə xas
intellektuallıqla harmonik vəhdət təşkil edib, bu əsərlərin
hərəkətverici qüvvəsinə çevrilirdi.
Gözləmək
olardı ki, hamı Toğrulun yeni görümdə olan, amma
nahamar görünən bu əsərlərini ilk
baxışdaca sevib dəyərləndirəcək və
onları zamanın fövqündə duran nadir sənət
nümunələri hesab edəcəklər. Lakin tamamilə əksinə
oldu, çoxları bunu əllaməçilik, mücərrəd
sənət cərəyanının təsirinin təzahürü
kimi qiymətləndirdilər. Hətta bəziləri dodaq
büzüb Toğrulu qınadılar, “milli zəmindən
uzaqlaşmış”, “cızığından
çıxmış rəssam” adlandırırdılar. Amma
Toğrul bunların heç birinə məhəl qoymadı,
ürəyinin hökmü ilə özü istəyən
kimi işlədi.
Onun əsərlərinə
baxışlar həmişə birmənalı
olmadığı kimi özünə də münasibət
ziddiyyətli olmuşdur. Həddən ziyadə kübar və
elitar görkəmli olan bu sənətkar çox vaxt həmvətənlərimiz
tərəfindən “xalqın içindən, alt qatından
çıxmayan”, “onun dərd-sərindən, adət-ənənələrindən
xəbəri olmayan” sənətkar kimi qavranılır. Amma əslində
belə deyil. Toğrul uşaqlıqdan xalqın içində
olan, onun dərd-sərini, adət-ənənələrini
içəridən, alt qatdan görən və onları
milliliklə bəşəriliyin sintezində verməyi bacaran
bir sənətkardır. Bu keyfiyyətlər demək olar ki,
onun bütün əsərlərində, xüsusilə
“Buzovnada bayram”, “Muğam”
“Musiqiçilər”, eləcə də “Şəkidə
bazar”, “Yaylaqda”, “Əlincə qalası”, “Qədim
Naxçıvanın ponoramı” əsərlərində
olduqca güclüdür. Həmin tablolarda milliliklə qədimlik,
müasirliklə bəşərilik sıx vəhdətdə
verildiyindən həmişə kaloritli, baxımlı və
yeni görünür.
Sənət
bilicilərinin fikrincə, Toğrulun çoxqatlı
yaradıcılığı öz
başlanğıcını qədim miniatürlədən və
bir də əvvəli “biri vardı, biri yoxdu”, sonu “göydən
üç alma düşdü, biri sənin, biri mənim”
sözləri ilə bitən nağıllardan, sehirli əfsanələrdən
götürmüşdür. Elə buna görə də bu əsərlərin
hamısı Azərbaycan xalqının milli xüsusiyyətlərini,
adət-ənənələrini, məişət tərzini,
psixologiyasını özündə qabarıq əks etdirən,
axırı xoş sonluqla qurtaran əfsanə və
nağıllara bənzəyir. Nağıllarda olduğu kimi,
Toğrulun bir çox tablolarında xüsusilə “Nağıllar
aləmində” monumental divar rəsmində həqiqətlə
əfsanənin, təfəkkürlə təxəyyülün,
sevinclə kədərin,
yumorla
ağrının bir-birinə qaynayıb qovuşduğu hikmət aləmi, işığın
qaranlıq, ədalətin haqsızlıq, həyatın ölüm üzərində qələbə
təntənəsi ilə üzləşirsən.
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Toğrulun A.Şaiq adına Azərbaycan
Dövlət Kukla Teatrının foyesini bəzəyən
“Nağıllar aləmində” monumental əsəri divar rəssamlığı
sahəsində ilk addımı, ilk uğurlu işidir. Bu əsərdən
açıq-aydın hiss edilir ki, o, bu sahəyə gözlənilmədən,
yaxud təsadüfən gəlməmişdir. İllərlə
öz-özlüyündə
ölçüb-biçmiş, götür-qoy etmiş,
potensial imkanlarını nəzərə alıb
tamaşaçıya deməyə sözü olduğunu yəqinləşdirdikdən sonra gəlmişdir.
Özünün dili ilə desək: artıq kətanın
onun fantaziyasına darısqallıq etdiyini duyduqdan sonra şəhər
evlərinin divarlarına üz tutmağa “məcbur”
olmuşdur. Sevindirici haldır ki, bu “məcburiyyət”
uğurla nəticələnmiş və həm də rəssamın
yaradıcılıq fəaliyyətinin yeni bir qatını
aşkarlamışdır. Tamaşaçı
“Nağıllar aləmində” monumental divar əsəri
fonunda divar rəssamlığı sahəsində artıq
yetkinləşib formalaşmış əvəzsiz bir rəssamla
tanış olmuşdur.
Toğrul
Nərimanbəyov sonralar da divar rəssamlığına
müraciət etmiş və unikal sənət nümunələri
yaratmışdır. Bu baxımdan rəssamın Respublika
Milli Məclisi binasının, eləcə də “Azərbaycan”
mehmanxanasının, keçmiş “Moskva”
mehmanxanasının foyelərini bəzəyən (“Moskva”
mehmanxanasındakı monumental “Aşığın
mahnısı” divar əsəri hələ mehmanxana
sökülməmişdən əvvəl sıradan
çıxarılmışdır). “Çiçəkli
yurdum mənim”, “Azərbaycan gözəlliklər və
çiçəklər diyarıdır”,
“Aşığın mahnısı”
əsərləri
olduqca qiymətlidir.
Bildiyimiz
kimi, təsviri sənətin ayrı sahələri kimi divar rəssamlığının
da özünəməxsus spesifik xüsusiyyətləri və
çətinlikləri vardır. Məsələn, kətan
üzərində rəssam öz fikrini istədiyi kimi
canlandırmağa qadirdir. Hətta yeri gələndə
virtuozluğa da meydan verir. Amma divarda bu mümkün olan iş
deyildir. Toğrul üçün kətan və divarın
eyni yaradıcılıq meydanı olmasına baxmayaraq, o, divar
rəssamlığının daha məsuliyyətli
olduğunu söyləyir. Deyir: kətan üzərində
çəkilən əsərlər elədir ki, xoşuna gəlməyən
yeri olanda əl gəzdirib düzəliş edə bilərsən.
Heç ürəyinə yatmayanda gizlədib üzə
çıxarmayasan, yandırıb məhv edərsən. Amma
divara çəkilmiş əsər divara köçdü,
qurtardı. Daha onu nə düzəldə, nə də məhv
edə bilərsən. O necə var, eləcə – bütün
qüsurları, kəmkəsirləri ilə birlikdə həmişəlik
qalmalıdır.
Ona
görə də Toğrul divar rəssamlığına
xüsusi ehtiyatla, məsuliyyətlə yanaşır. Burada
eksperiment, virtuozluq sərbəstliyinə yol vermir.
Daha dəqiq desək,
divara köçürəcəyi əsərin kompozisiyasını,
ideyasını, ifadə manerasını tam dəqiqləşdirəndən,
öz malı edəndən sonra işə başlayır.
Divar rəssamlığı ilə əlaqədar rəssamın
son qənaəti belədir: “...Ona əvvəlcədən bəstələnmiş,
hazır, özü də gözəl mahnı gərəkdir
ki, birbaşa divara köçürəsən”.
Xatırladaq
ki, rəssam Toğrul Nərimanbəyov
çoxçalarlı yaradıcılığında
janrlardan heç birinə müstəsna əhəmiyyət,
xüsusi üstünlük vermir. Böyük istedada malik
olduğu üçün təsviri sənətin
bütün janrlarında yüksək peşəkarlıq
nümayiş etdirib qiymətli nümunələr yaradır.
Mənzərə,
tarixi-etnoqrafik, məişət mövzulu əsərlərində
o, ən çox xalq həyatını, məişətini,
tarixini və etnoqrafiyasını araşdırıb vəsf
edir. Həmin əsərlərdən açıq-aydın
hiss edilir ki, bu torpağa, bu xalqa rəssamın sevgisi
hüdudsuzdur. Onun üçün Azərbaycan təkcə
Bakı deyil, həm də uzaq bölgələrdir, onlara
yaraşıq verən gözəl meşələr, çaylar, çəmənliklərdir. Bu
gözəlliklərə
içəridən baxan rəssam
əsərlərində rənglərin ecazkar dili ilə bu
yerləri görməyənləri inandırmağa
çalışır ki, dünyanın ən gözəl
yeri onun Vətənidir!
Toğrul
dünyaya nağıl, əfsanə gözü ilə
baxdığına görə onun əsərlərində əndazədən
çıxma, şişirtmə, ironiya, rəng
parlaqlığı və təmizlik xüsusi
üstünlük təşkil edir. Onun tablolarında narlar
da, digər meyvələr də, hətta adamların gözləri
də çox iri görümdə təsvir edilmişdir. Bunun
əksinə olaraq bəzi əsərlərində ironikləşdirilmiş,
stilizə və deformasiya olunmuş insan obrazları çox
xırda və sadəlövh verilmişdir. Elə bunun nəticəsidir
ki, indiyə qədər onun yaradıcılığına
birmənalı baxılmır. Həmişə
söz-söhbət, mübahisə obyektinə çevrilir.
Bəziləri
onun bu ifadə yönünə “hoqqabazlıq”, “millətə
yuxarıdan baxmaq”, bəziləri isə rəssamın bu
üsulla “xalq qavrayışının kristal təmizliyinə,
təbiiliyinə nail olması” kimi baxırlar.
Fikrimizcə, ikincilər daha haqlıdırlar. Doğrudan da öz əsərlərində ənənə ilə müasirliyi, milliliklə bəşəriliyi, Şərq zərifliyi ilə Qərb intellektualizmi bir-birinə qovuşduran Toğrul Nərimanbəyov yaradıcılığının “dadı-duzu”, gözəlliyi və bənzərsizliyi də elə bundadır. Ölkəmizdə, keçmiş sovetlər məkanında, yaxın-uzaq xaricdə dəfələrlə fərdi yaradıcılıq sərgiləri açılmışdır. Əsərləri dünyanın nüfuzlu muzeylərinə düşmüşdür.
Zaman keçdikcə, basqılar və məhdudiyyətlər götürüldükcə böyük potensial imkanlara malik rəssamın yeni yaradıcılıq qatları üzə çıxmağa başlamışdır. İlk öncə mətbuatda şeirlərini çap etdirmişdir. Sonra daha dəqiq desək, ötən əsrin sonralarından başlayaraq maraqlı konsert proqramları ilə nüfuzlu səhnələrdə görünmüşdür. Onu rəssam kimi sevənlər bundan sonra müğənni kimi sevib dəyərləndirməyə başlamışlar.
XX əsrin 80-cı illərinin axırlarında Toğrulun şəxsi həyatında gözlənilməz təbəddülatlar baş vermişdir. Bunu yaxınlarından gizlətsə də portretini çəkdiyi parapsixoloq Tofiq Dadaşovdan gizlədə bilməmişdir. O, qətiyyətlə bildirmişdi: “...Məşhursunuz. Daha məşhur olacaqsınız. Amma böyük çətinliklərlə üzləşəcəksiniz. Vətəndən uzaq düşüb bütün dünyanı dolaşacaqsınız...”
Belə də oldu. Bu söhbətdən xeyli sonra o, ailəliklə Moskvaya, sonra Amerikaya, oradan da Lüksenburqa və Fransaya köç etdi. Böyük çətinliklərlə üzləşsə də güc tapıb Parisdə qərarlaşa bildi. Hətta bu şəhərin nüfuzlu sərgi salonlarından birində – “Konven de Kordelyer” salonunda möhtəşəm fərdi yaradıcılıq sərgisini də açdı. Sanki Azərbaycan bütün gözəllikləri ilə bura – bu sərgi salonuna köçmüşdü.
Bir neçə kəlmə də böyük rəssamın xarici ölkələrdəki yaradıcılığı barədə. Öncə onu deyək ki, Toğrul harada yaşamasından asılı olmayaraq həmişə məhsuldar işləyir. Özü də öz ilkinliyindən, öz kökündən qopmayır. Rəssamın həm ABŞ, həm Lüksenburq, həm də Paris dövrü yaradıcılığının bəhrəsi olan əsərlərində əvvəllər olduğu kimi yenə də Azərbaycan ruhu çağlayır. Toğrulun kətana sığmayan Göyçay narları, ballanmış Abşeron əncirləri, hamını məftun edən xoş raihəli Şüvalan gülləri xəfifcə: “gəl məni gör, dərdimdən öl”- deyir. Məhz elə bunun nəticəsidir ki, Amerikanın Priston Universitetinin professoru Berit Zeyzinker rəssamın 40 əsərini əldə edib Priston şəhərində onun adına sərgi salonu yaratmışdır.
Toğrul Nərimanbəyov bütün dünyada tanınan, sevilən, yaradıcılığına və əsərlərinə böyük maraq göstərilən rəssamdır. Elə bunun nəticəsidir ki, onun adı dahi rəssamlarla bir sırada “Dünya incəsənət-məlumat” ensiklopediyasına düşmüşdür. Ayrı-ayrı vaxtlarda ən yüksək fəxri ada – xalq rəssamı adına və Dövlət mükafatı laureatına layiq görülmüşdür. Dünyanın məşhur sənət və elm adamları – Andre Molro, Çingiz Aytmatov, Lütfi Zadə, Mistislav Rastropoviç, Qara Qarayev, Ueno Mokato, İren Lüdviq, Rene Qere, Səttar Bəhlulzadə, Fikrət Əmirov onun çoxçalarlı yaradıcılığını yüksək qiymətləndirmişlər. Çingiz Aytmatov onu “...Dövrümüzün dahiyana rəssamı”, “...rəssamlığın özünü bir boy ucaldan sənətkar”, Ueno Mokato isə “...əsərləri nəhəng musiqi notunu xatırladan rəssam”, “...öz torpağının gözəlliklərini böyük səxavətlə dünyaya göstərməyi bacaran istedadlı sənətkar” adlandırmışlar.
Gah Bakının İçəri Şəhərində və digər guşələrində, gah da Parisin Monpornas, Sen-Jermen, Sant Mişel adlanan yerlərində görünən dünya şöhrətli rəssam Toğrul Nərimanbəyov indi Avropanın düz mərkəzindədir. Dünyaya Şərqin və Qərbin həm içindən, həm də çölündən baxan rəssam onun təzadlarını – ağrı-acılarını, kataklizmlərini və gözəlliklərini görür. Bunların bəzilərini ötəri rəsm etsə də, ən çox üstünlüyü gözəlliyin vəsfinə verir. Çünki çox yaxşı bilir ki, bu gün təzadlı ovqat yaşayan Şərq də, Qərb də son nəhayətdə nəfəslərini dərib bu gözəlliklərə tapınacaqlar. Və onu genetik qan yaddaşının bəhrəsi olub, ecazkar gözəllik və musiqi ilə süslənmiş bu unikal əsərləri yaşadacaqlar.
Bakı-Paris-Bakı
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2013.- 15 iyun.-
S.23.